Istoria de la G la Z: cum a devenit Google Alphabet

de: Andrada Bonea
12 08. 2015

După ce a fost anunțată oficial restructurarea Google și transferarea tuturor companiilor de sub aripa sa sub cea a Alphabet, merită să dedicăm un moment de reculegere celor 17 ani în care Larry Page și Sergey Brin au construit un imperiu tech.

În ianuarie 1996, Larry Page și Sergey Brin, doctoranzi la Universitatea Stanford, au inițiat un proiect de cercetare în domeniul motoarelor de căutare și a indexării datelor de pe Internet. Acest proiect a pornit din dorința celor doi de a demonstra că sistemul utilizat pentru indexarea datelor la momentul respectiv era inferior celui gândit de ei.

În loc să indexeze și să clasifice informația în funcție de numărul de căutări înregistrat asupra unui termen, Google indexa și clasifica informația în funcție de relația între termenul căutat și pagina de Internet unde acesta apărea. Noul sistem a fost denumit PageRank. De fapt, sistemul clasifica informația în funcție de cât de des apărea pe o pagină, de câte pagini pe Internet conținea respectiva informație, precum și de importanța paginii respective.

S-a născut într-un garaj, dar a avut succes ca niciun altul

BackRub a fost numele original al motorului de căutare, nume care face referire la sistemul de indexare și clasificare, prin backlink. Numele final a fost ales cu referire la cuvântul googol, care este denumirea numărului reprezentat de cifra 1 urmată de 100 de zerouri. Voia să însemne că motorul va fi capabil să indexeze o foarte mare cantitate de informații. Numele Google.com a fost înregistrat la aproape doi ani de la inițierea proiectului, mai exact la 4 septembrie 1997. La aceeași dată a fost înființată și compania, al cărui sediu era într-un garaj al unui prieten al celor doi.

În august 1998, înainte ca firma să fie înființată, Andy Bechtolsheim, cofondator al Sun Microsystems, a făcut o injecție de capital de 100.000 de dolari. Câteva luni mai târziu, după o rundă de strângere de fonduri, Google a reușit să coopteze 25 milioane de dolari de la mari investitori americani.

Istoria Google devine spectaculoasă cu adevărat începând cu 2001, când a fost brevetat sistemul PageRank la Universitatea Stanford, cu Larry Page ca inventator. În acest an a început compania să achiziționeze firme mici, cum ar fi Keyhole Inc., inițiatoare a proiectului care mai târziu, începând cu 2005, va purta numele de Google Earth.

Două dintre serviciile majore ale companiei, Google Search Appliance și Google News au fost lansate în 2003. Începând cu anul 1999, sediile companiei au fost depășite de mai multe ori în privința capacității, astfel că, în 2003 Google și-a stabilit sediul central în Mountain View, California, într-un complex cunoscut sub numele de Googleplex.

În 2004, Google a anunțat serviciul Gmail, probabil cel mai răspândit serviciu de email din lume, dar cu siguranța cel mai inovator la ora actuală. Serviciul a fost lansat public la data de 7 februarie 2007. Tot în 2004 a fost înființată organizația non-profit Google.org, cu un capital inițial de un miliard de dolari.

Din 2005, Google a început să aibă parte de serioase atacuri la imagine, care însă nu au afectat-o aproape niciodată negativ, în special datorită nenumăratelor parteneriate avantajoase. Imaginea pozitivă i-a fost îmbunătățită și de înființarea unui post de Chief Culture Officer, a cărui misiune este de a promova cultura unică Google și de a promova valorile reale ale companiei. Google Books, unul dintre cele mai controversate proiecte Google a fost lansat tot în 2005. În același an, Google s-a implicat în proiectul Android.

În 2006, compania a continuat achizițiile care ulterior îi vor aduce mare prestigiu: YouTube, achiziționată cu prețul de 1,6 miliarde de dolari. Această sumă, oricât de mare ar putea să pară, reprezintă totuși doar cu puțin mai mult de 10% din ceea ce a raportat că a încasat în același an doar din reclame: zece miliarde și jumătate de dolari. Tot în același an au fost lansate servicii precum Google Video, care ulterior va fi contopit cu nou achiziționata platformă sau Custom Search Business Edition, care oferea ferestre de căutare fără reclame. În Octombrie 2006, compania a început să instaleze mii de panouri fotovoltaice capabile să producă 1,6 megawați de electricitate.

Anul 2007 a adus primele zvonuri cu privire la linia de smartphone-uri Nexus. 2007 este și anul în care s-a produs o serie de schimbări dramatice, cu importanți directori părăsind compania pentru a se alătura altor companii, cum ar fi Facebook, Netshops sau Yahoo. Tot atunci, Google a făcut publică implicarea sa în proiectul Android, urmând ca în 2008 HTC să lanseze primul smartphone pentru public care rula cu Android. Rămânând în sfera software-ului end-user, Google Chrome a fost lansat tot în 2008.

Un nou pas în istorie: nașterea Alphabet

În anul 2009, mai multe companii specializate în analize de piață au determinat că Google Search este cel mai popular serviciu de căutare din SUA și Europa, dar în același an au început să apară probleme serioase cu proiectul Google Books, unde compania avea să dea un pas înapoi pentru prima oară.

Google Fiber, Nexus One, servicii precum Google+, Google Wallet sau GmailMotion, lansarea în industria energiei regenerabile, achiziția a numeroase companii publice la prețuri de-a dreptul amețitoare, atingerea unui impresionant număr de peste un miliard de vizitatori unici pe zi, refacerea interfeței de căutare a imaginilor, schimbarea algoritmului Google, donații făcute pentru organizații care promovează cultura și educația, încasări de 50 miliarde de dolari numai din platformele de publicitate, procese pentru brevete cu privire la tehnologii utilizate în smartphone-urile Android, toate acestea sunt doar câteva din multele evenimente care modelează din 2010 istoria uneia dintre cele mai mari companii din lume.

Pentru că a fost un deschizător de drumuri din mai multe puncte de vedere, Google a făcut un alt pas la care poate nimeni nu s-ar fi așteptat. Este incredibil de dificil să restructurezi un gigant precum Google, dar având în vedere puterea lor financiară şi ambiţia directorilor, acest lucru se pare că a devenit realitate. Printr-un comunicat de presă publicat pe blogul companiei, ni s-a confirmat oficial faptul că toate companiile care activau sub umbrela Google, acum vor activa în spatele numelui Alphabet.

Această nouă structură organizatorică va fi condusă din postul de CEO de Larry Page, în timp ce Sergey Brin va fi directorul societăţii de holding. Eric Schmidt, care a ocupat şi el la un moment dat poziţia de CEO al Google, acum va fi Director Executiv al grupului. Din noul grup nu va lipsi însă cea mai importantă entitate, Google, care va fi condusă de propriul CEO cu numele Sundar Pitchai.

Pe partea economică a problemei, deşi acţiunile Google vor fi transformate în acţiuni Alphabet cu o paritate de 1 la 1, în continuare Google va anunţa separat rezultate financiare pe fiecare trimestru. Vizavi de afacerile care vor continua să activeze sub umbrela Google, acestea vor fi: căutare, reclame, hărţi, aplicaţii, YouTube şi Android. În altă ordine de idei, sub Alphabet vor exista entităţi separate, cu propria conducere, precum Nest, Fiber, Google Ventures, Google Capital şi Google X.